Η αφελής ωφέλεια Εκτύπωση
Αξιολόγηση Χρήστη: / 0
ΧείριστοΆριστο 
Συνεννόηση για Ισορροπία - Απόψεις

«Ω! πήτε μου ποιός είναι εκείνος που πρώτος υποστήριξε πως ο άνθρωπος κάνει ατιμίες μόνο και μόνο γιατί δεν καταλαβαίνει το πραγματικό του συμφέρον και πως αν του άνοιγαν τα μάτια – για το συμφέρον του εννοείται – θα γινόταν αμέσως καλός και γενναιόδωρος; Κι’ απαντούν: αν ήταν έξυπνος, αν καταλάβαινε το συμφέρον του, θάψαχνε να τώβρει μόνο στο καλό. Ώ! Αφέλεια παιδική! Μα πότε λοιπόν, στο διάβα των αιώνων, γίνηκε και μια μόνο φορά, να ενεργήσει ο άνθρωπος σύμφωνα με το συμφέρον του;» (Ντοστογιέφσκι, Το υπόγειο).

Αφορμή για το σημερινό σχόλιο αποτελεί η – κατά τη γνώμη του συντάκτη του παρόντος κειμένου - επίκαιρη, πιθανότατα καθολική κατάληψη του δημοσίου και ιδιωτικού λόγου από ζητήματα που έχουν σχέση με οτιδήποτε άλλο εκτός από το κατεξοχήν ζήτημα: «πώς να κάνουμε τη ζωή μας ευτυχισμένο βίο».

Η σφοδρότητα της παραπληροφόρησης, η οποία ανακυκλώνεται εντός του δημοσίου λόγου, μοιάζει να έχει εξοβελίσει από τον νου της κοινωνίας μας, την επίγνωση του πώς κατακτάται η ευτυχία: «για την ευτυχία (η οποία είναι μια ατομική, μονομερής υπαρκτική κατάσταση) δεν υπάρχουν ‘εξωτερικές’ προϋποθέσεις (οι ‘άλλοι’, οι συνθήκες, κ.λπ.). Αρκεί ο νους και η καρδιά του ανθρώπου να στραφούν προς το καλό».

Οι όροι και οι (ανόητες) προϋποθέσεις που προσπαθούν, ιδιοτελώς, να μας πλασάρουν, καταφέρνουν, πρωτίστως να στρέψουν το νου και την καρδιά προς οπουδήποτε αλλού. Ο θυμός είναι απολύτως περιττός και μάταιος. Η ευτυχία, πάντα και παντού, προσβάσιμη.

Πολύ μεγάλη θα ήταν η υπηρεσία προς την κοινωνία μας αν, όλοι, σιωπούσαμε! Ίσως, η μεταστροφή της προσοχής, από το δημόσιο λόγο προς το λόγο που αναδύουν οι δημιουργικές συντροφιές, να είναι μια κάποια «σωτηρία».

 

Υ.Γ.: επέλεξα να εντάξω το άρθρο αυτό στην ενότητα "Συνεννόηση για Ισορροπία" επειδή πιστεύω ότι αυτό συμβάλλει στην κατανόηση (άρα και στη Συνεννόηση) μερικών από τις σημαντικότερες αιτίες της τρέχουσας σύγχυσης του πολίτη αναφορικά με την αληθινή (υπαρκτική) του ταυτότητα.