Ετεροδιοίκηση και “Νησιωτικές” δραστηριότητες Εκτύπωση
Αξιολόγηση Χρήστη: / 0
ΧείριστοΆριστο 
Συνεννόηση για Δράση - Απόψεις

shutterislanddicaprio.jpg

 

Game Theory 101 MOOC (#2): The Prisoner's Dilemma and Strict Dominance


Game Theory 101: Repeated Prisoner's Dilemma (Finite)


Game Theory 101: Introduction to the Infinitely Repeated Prisoner's Dilemma


Systems' Theory: “Island Activities”.

Those activities whose current responsibility is different to that implied by the first resolution level subsystems' boundaries... are termed 'island activities'”. p. 173

An 'island activity' is seen as a potential anomaly in the organizational structure”. p.174

Brian Wilson, Systems: Concepts, Methodologies, and Applications, 1990, Wiley.


Ο λόγος για τον οποίο γράφω το σημερινό άρθρο είναι το γεγονός, ότι μου δίνεται η εντύπωση ότι είναι πάρα πολλοί εκείνοι που ούτε καν υποψιάζονται πόσο σημαντικό γεγονός είναι, μια ανθρώπινη ζωή (πόσο μάλλον, αμέτρητες), έστω, και μόνο να κακοποιείται· πόσο μάλλον, να απειλείται ή, και να καταστρέφεται.

Τα παρακάτω επιχειρήματα αναφέρονται στους λεγόμενους, στατιστικούς μέσους κατοίκους. Δηλαδή, όχι σε μεγάλους φιλοσόφους και χαρισματικούς μαθηματικούς, αλλά, στην μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων των πόλεων.

Για τους λόγους που αναφέρονται αναλυτικά στη θεωρία παιγνίων, ειδικά στο σχετικό κεφάλαιο για τα απείρως επαναλαμβανόμενα δυναμικά παίγνια, γνωρίζουμε ότι υπάρχει η ισχυρή τάση, οι άνθρωποι, να επιλέγουν την εντιμότητα στις συναλλαγές τους με εκείνους, ειδικά, τους ανθρώπους με τους οποίους έχουν ήδη συνάψει προσωπικές σχέσεις. Ενώ, αντίθετα, να επιλέγουν την ανεντιμότητα στις συναλλαγές τους με τους υπόλοιπους.

Στον τομέα της διοίκησης, αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι για την διοίκηση ενός “Συστήματος Ανθρώπινης Δραστηριότητας” (μιας εταιρίας, μιας οικογένειας, ενός κράτους, ενός συνασπισμού κρατών, κ.λπ.) είναι αναγκαίο να χρησιμοποιούνται, αποκλειστικά, ανθρώπινοι πόροι οι οποίοι, ταυτόχρονα:

  • Λαμβάνουν τα αναγκαία για την (οικονομική, κοινωνική, πνευματική, κ.λπ.) επιβίωσή τους εφόδια από οιονεί πηγές, οι οποίες βρίσκονται εντός της οιονεί συνοριακής γραμμής με την οποία διαχωρίζονται, ο εσωτερικός χώρος του Συστήματος Ανθρώπινης Δραστηριότητας, από το εξωτερικό περιβάλλον του. Για παράδειγμα, ένας οικονομολόγος που εργάζεται, προσωρινά, για μια “Α” επιχείρηση, ενώ μισθοδοτείται, μόνιμα, από μια άλλη, “Β” επιχείρηση, χαρακτηρίζεται από μια οιονεί οργανική τάση να συναλλάσσεται με την επιχείρηση “Α”, όχι έντιμα, καθώς γνωρίζει ότι η επαγγελματική του σχέση με αυτή την εταιρία χαρακτηρίζεται από μια πεπερασμένη διάρκεια.

  • Υπάγονται, αποκλειστικά, σε μία, μοναδική και συνεπή ιεραρχική δομή λογοδοσίας. Σε κάθε άλλη περίπτωση, οι ανθρώπινοι πόροι αυτοί, δύνανται να επικαλούνται κατά περίπτωση μια από τις υπάρχουσες εναλλακτικές δομές ώστε να αποφεύγουν κάθε λογοδοσία. Όταν οι δομές λογοδοσίας είναι δύο, ή, περισσότερες, τότε έχουμε μια περίπτωση “νησιωτικής δραστηριότητας”, η οποία, πάντα, συνδέεται με δυνητική απόλυτη έλλειψη προσωπικής ευθύνης.

Οι ανθρώπινες ομάδες δημιουργούνται στη βάση ενός, ή, (πεπερασμένων) περισσότερων κοινών χαρακτηριστικών. Αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά, τα οποία δηλώνονται ρητά εντός της ιδρυτικής διακήρυξης (root definition) της κάθε ομάδας, εγκαθιστούν στις σχέσεις των μελών, αυτών των ομάδων, το στοιχείο της μονιμότητας· άρα, και την τάση για εντιμότητα. Ενώ μια δυνητική έλλειψη τέτοιων κοινών χαρακτηριστικών καθιστά, την ανάθεση κάποιων λειτουργικών ρόλων σε πρόσωπα μέλη των ομάδων, ιδρυτικές πράξεις “νησιωτικών δραστηριοτήτων”, είτε, εστιών (θεωρούμενης) διαφθοράς.

Αν επιχειρήσουμε να χρησιμοποιήσουμε την ανωτέρω ανάλυση προκειμένου να κατανοήσουμε, σχεδόν, το σύνολο το εκδηλώσεων, θεωρούμενης, “διαφθοράς”, μέσα σε συστήματα διαφόρων μεγεθών (π.χ. συνασπισμούς κρατών, μεμονωμένα κράτη, δημόσιους θεσμούς, οικογένειες, κ.λπ.), ίσως καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως, ό,τι, συνήθως, θεωρούμε ως διαφθορά, στην πραγματικότητα, αποτελεί το αναμενόμενο αποτέλεσμα ακούσιων, ή μή, εσφαλμένων τοποθετήσεων συγκεκριμένων προσώπων σε ακατάλληλες, για τα πρόσωπα αυτά, λειτουργικές θέσεις.

Θα αποφύγω να μιλήσω ευθέως, για άλλη μια φορά, για την έκταση και τη δριμύτητα του ανθρώπινου πόνου και της ανθρωπιστικής καταστροφής που προκαλούν, τόσο η ακούσια, ή μη, αμέλεια ως προς την ανάπτυξη κοινοτικών δικτύων προσωπικών σχέσεων, όσο και η ακούσια, ή μη, εγκαθίδρυση “νησιωτικών δραστηριοτήτων” εντός των δομών διοίκησης των πολιτειών μας.

Θα προτιμήσω να προτείνω την μελέτη της κινηματογραφικής ταινίας Shutter Island – 2010, η οποία παρουσιάζει – αν και σε μικρή κλίμακα και νομίζω, υποτιμώντας τις αρνητικές πλευρές της πραγματικότητας – τις φρικτές συνέπειες, των στρεβλών δομών διοίκησης που, ακούσια, ή μη, δημιουργούμε, τόσο όταν εγκαθιστούμε τις αιτίες της έλλειψης λογοδοσίας, όσο και όταν εγκαθιστούμε ό,τι εμποδίζει την ανάπτυξη των προσωπικών σχέσεων, εντός των πολιτειών μας.

Μην αφήσετε αυτή την κινηματογραφική ταινία να σας απελπίσει. Το ζητούμενο είναι να προβληματιστείτε δημιουργικά και να αρχίσετε να σκέφτεστε τη δεινή θέση στην οποία βρίσκονται αμέτρητοι αθώοι συνάνθρωποί μας, κυρίως, λόγω των δικών μας εσφαλμένων επιλογών. Η κατάσταση των πολιτειών μας, ενώ, σήμερα, είναι φρικτή, μπορεί, πράγματι, να εξομαλυνθεί πλήρως, αρκεί, από εδώ και στο εξής, οι επιλογές μας να είναι, αποκλειστικά, δημιουργικές.


Shutter Island - Behind the scenes


Ετεροδιοίκηση και “Νησιωτικές” Δραστηριότητες

 

 

Υ.Γ.: Στη ζωή δεν υπάρχουν τραγικά διλήμματα. Γιατί υπάρχουν άνθρωποι με ανθρωπιά. Και πάνω από όλα, γιατί υπάρχει Θεός.
Σημείωση: οι φωτογραφίες βρέθηκαν εδώ και εδώ.